Geschiedenis

1867

Het begon allemaal met maïzena (ʻstijfselʼ). Klaas Honig kocht op 9 mei 1867 de houten stijfselmakerij “De Troffel” in Koog aan de Zaan. Hij betaalde er 5000 gulden voor.

1912

Hij boekte veel succes met zijn stijfselmakerij, maar een concurrerende stijfselfabriek, Van Stam in Nijmegen, ʻsnoepteʼ ook van de markt. Klaas Honig besloot daarop deze concurrent over te nemen en noemde de fabriek Hollandia.

1922

Een wereldwijde primeur had Honig in 1922 met de krulvermicelli. Gelukkig wisten Nederlandse huishoudens niet dat vermicelli Italiaans is voor ʻkleine wormenʼ! De vermicelli was zoʼn succes dat al snel de introductie van de Macaroni volgde.

 

1930

Het allereerste pakje droge soep van Nederland staat op naam van Honig en werd in 1930 gemaakt. Het was de - nu nog steeds geliefde - vermicellisoep. Dit succes was een opsteker na een moeilijk jaar. Want in 1930 werd de maiszetmeelfabriek (één van de drie fabrieken die samen de Honig fabriek vormden) verwoest door een uitslaande brand. Op de zwartgeblakerde resten werd een nieuwe fabriek gebouwd waar Honig soepen en bouillonblokjes gemaakt werden.

1939

In de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek gebruikt als schuilkelder. Gezinnen uit de hele buurt en natuurlijk de werknemers vonden er een veilig heenkomen bij bombardementen. Veel van het personeel werd opgeroepen om in Duitsland te werken. Het waren zware jaren, waarin Honig extra werd getroffen door twee persoonlijke dramaʼs. In 1941 overleed de ʻoudeʼ Klaas Honig, hoofddirecteur van het bedrijf. In 1943 werd de jongere broer van Klaas, Evert Honig, door de Duitsers geëxecuteerd om zijn verzetswerk.

De fabrieken konden door veel inventiviteit blijven draaien in de oorlog. Vooral door alternatieven te bedenken voor producten die nauwelijks meer verkrijgbaar waren. Zo kwam Honig met de surrogaatthee ʻSantéʼ, de nepkoffie ʻColoniaʼ en de namaaksuiker ʻArosʼ. Het leverde een dankbaar publiek op dat ondanks het gebrek aan koffie, suiker en thee toch van het nepgoedje konden genieten. En de verkoop zorgde ervoor dat de fabriek goed bleef draaien en werk kon blijven bieden aan de medewerkers.

1978

Honig zorgde - ook in de jaren na de oorlog - weer voor smaak en zekerheid met kruidenmixen. In 1978 werd Honig onderdeel van CSM. Het aantal pastaʼs, mixen en soepen in het assortiment werd snel uitgebreid met Mixen voor Groentesaus, Allesbinder, Lasagne en allerlei Italiaanse pastavormen.

2001

Na ruim een eeuw wordt het typisch Nederlandse Honig aangekocht door de Amerikaanse multinational H.J. Heinz.

2011

Honig introduceert Vezelrijk pasta, een 100% tarweproduct vol tarwevezels met de lekkere smaak van ʻgewoneʼ pasta. Met Vezelrijk pasta wil Honig bijdragen aan het streven om Nederland meer gezonde vezels te laten eten. In het jaar van introductie krijgt Honig Vezelrijk zelfs de consumenten Jaarprijs Voedingscentrum 2011! In 2013 roept de consumentenbond Honig Vezelrijk Spaghetti uit tot beste koop én beste uit de test! (consumentengids nummer 5, april 2013).

 

2013

In 2013 wordt de multinational H.J. Heinz overgenomen door Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf van Warren Buffett, en 3G Capital.

2014

In de 21ste eeuw is Honig uitgegroeid tot één van de grootste, meest bekende én gewaardeerde merken van Nederland. Honig biedt Nederland een ruime keuze aan soepen, mixen, pastaʼs, familiegerechten en bakproducten. Met introducties van ondermeer Wraps, Tarly en Noodles bleef Honig de toon zetten voor verandering in het Nederlandse eetpatroon. Met recht kan worden gesteld dat Honig de eetgewoonten van de Nederlander door de jaren heen heeft veranderd. Honig is een echte smaakmaker, die steeds weer klaarstaat voor de Nederlandse consument. Zo helpt Honig al anderhalve eeuw Nederlanders een handje mee...